اهورامزدا جهان را در اندیشه (وهومن)پدید آورد


آرشيو مطالب

اسفند ٩٠

تیر ٩٠

خرداد ٩٠

فروردین ٩٠

اسفند ۸٩

دی ۸٩

موضوعات

()

لینک دوستان

حرفه ای ترین قالب هاي وبلاگ

http://ZALEZAR.PERSIANBLOG.IR


نويسندگان

hosein


صفحات وبلاگ

حکایت ضرب المثل ها

زندگینامه شعرای ایران

نام پارسی

شیر زنان ایران

عکس تخت جمشید(پارسه)

زرتشت

کوروش کبیر

گرافیک

عکس کنتراست

عکاسی مستند

طنز

درباره وبلاگ



درباره :گرافیست
پروفایل مدیر : hosein

امکانات جانبی
» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin




مطالب پیشین

فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی برنده اسکار ۲۰۱۲ شد

چاپ سیلک اسکرین

چاپ لینولئوم

خداحافظ اسطوره

استاد اصغر بیچاره

خدایا شکر

هفت راز خوشبختی از دیدگاه کوروش کبیر

مرتضی ممیز

ان شاءالله صدو بیست ساله شوی

برد استقلال در دربی70


تبلیغات


تبلیغات



چاپ لینولئوم

هنرمند ما آقای بانگیز پس از آشنایی با این نوع چاپ از طریق استاد مارکو گریگوریان، آن را انتخاب و با علاقه به استفاده از آن در راستای کار هنری خود می پردازد.

همان طور که هر سازی در موسیقی صدای ویژه ای دارد به همان گونه در طراحی و نقاشی نیز هر ابزاری اثر خاصی از خود برجای می گذارد و احساس خاصی را برمی انگیزد. حریم هر ابزاری را باید همواره محترم شمرد و هیچ گاه خللی به آن وارد نکرد. طرحی که با مداد ایجاد می شود یک حس و طرحی که با قلم فلزی به وجود می آید حس دیگری را برمی انگیزد. زیاد جالب نخواهد بود اگر با سازی صدای دیگری را ایجاد کنیم.

 خطی که از طریق خراش یا حکاکی به وجود می آید با خطی که مداد روی کاغذ صاف به جای می گذارد تفاوت دارد و حسی که هر یک برمی انگیزد مشابه نخواهد بود. در یکی از انواع چاپ های دستی که لینولئوم نام دارد، اثر از طریق حکاکی با ابزار فولادی ایجاد می شود. لینولئوم صفحه ای نرم و پلاستیکی است که هنرمندان به جای آن گاهی از کف پوش گاهی هم از نیم تختی که در کفاشی مصرف دارد استفاده می کنند. پس از حکاکی با غلطک مرکب چاپ را که مثل عسل چسبنده است، روی آن انتقال می دهند و کاغذی روی آن قرار می دهند و با دست یا وسیله دیگری به آن فشار وارد می کنند تا طرح روی کاغذ چاپ شود. در این نوع چاپ قسمت های حفر شده سفید و قسمت های دست نخورده به رنگ سیاه درمی آید. یکی از مزایای این نوع چاپ این است که آن را که می توان روی کاغذ بارها تکثیر نمود و یا به نظر شخص من به کمک آن با گچ یا گل رس نقش برجسته ایجاد کرد. احساسی که این نوع طراحی برمی انگیزد ویژه است و با هیچ وسیله ی دیگری امکان ندارد.

 در این نوع چاپ آنچه در سمت راست لینولئوم حفر شده پس از چاپ به سمت چپ منتقل می شود و شکلی که نگاه به چپ می کند پس از چاپ نگاه آن، به راست برمی گردد. اگر طرح را پس از چاپ مقابل آینه قرار دهیم جهتش همانی می شود که روی لینوئوم حفر شده است. در این نوع چاپ از خاکستری ها خبری نیست. آن چه هست فقط سفید و سیاه است.

 ابزاری که با آن حک می کنند مغارهایی فولادی است که با نیروی چشمگیر دست حرکت می کند و عمل حکاکی را به کندی انجام می دهد.

 هنرمند ما آقای بانگیز پس از آشنایی با این نوع چاپ از طریق استاد مارکو گریگوریان، آن را انتخاب و با علاقه به استفاده از آن در راستای کار هنری خود می پردازد. دو اثری را که در این جا مشاهده می کنید صحنه ای از عروسی در روستاست که قطع هر یک ۸۶×۱۱۰ سانتیمتر است. آن چه این اثر را با تکنیک چاپ لینولئوم پدید آمده از سایز آثار تشابه متمایز می سازد قطع بزرگ آن و استفاده از بوم به جای کاغذ است. این دو اثر یک صحنه را نشان می دهند و ترتیب قرار گرفتن آن ها طوری است که بلندی آن ۲۲۰ و عرض آن ۸۶ سانتی متر است.

 اثری که شکل های ریزتر و در چهار ردیف دارد به قول خودش در بالا و اثر در پایین است. شکل ها گاهی به صورت سفید و گاهی به صورت سفید وسیاه و گاهی هم همراه بافت از زمینه سیاه و یک دست متمایز می شوند. بافت در بعضی جاها ریز و در بعضی جاها درشت است. مسیر نگاه بیننده در این اثر مانند نوشته های لاتین با مردی در سمت چپ که خوانچه بر سر دارد شروع می شود ولی در ردیف آخر این نظم گم شده و سه نفری که خوانچه بر سر دارند در مسیری مخالف بقیه حرکت می کنند. طراحی در این دو اثر مانند آثار دوران مشروطه بدون تکلف و بدور از واهمه است. زیرا محور اثر، بیان هنرمند است و چیزهایی دیگر نظیر پرسپکتیو و عکاسی گونگی ناچیز به حساب آمده است. آن چه در این اثر بیشتر به چشم می خورد حرکت و ریتم است که هنرمند به خوبی از عهده نمایش آن برآمده است و حرکت زنان، بچه ها، موزیسین ها و رقاصان با دستمال های دستشان چشم نواز و صمیمی است. جوش حاکم بر صحنه دلیل بر زلالی آینه ی دید هنرمند است.  

زمینه در هر دو اثر سیاه یک دست و بدون بافت است و هنرمند می خواسته با سکون زمینه حرکت شکل ها را شدت بخشد. حرکات حالتی ریتمیک دارند و چشم همواره در سرتاسر اثر به گردش در می آید و از حرکت خود سیر نمی شود. هنرمند در همه جای اثر خطوط را با خیال راحت و بدور از شک و تردید حفر کرده است مگر خطوط سرهای دو نوازنده ی ردیف سوم که ابتدا به صورت کلاه بوده و سپس مو به آن ها اضافه شده است. ولی با وجود این فی البداهگی اثر قابل ستایش است. ریز و درشتی شکل ها در ردیف دوم از بالا نیز تنوع دیگری به اثر افزوده است که در آن برای شکل های ریز از بچه ها استفاده شده است.

 کفش ها همه از پهلوست مگر کفش پای راست نفر اول سمت چپ از ردیف سوم و بچه در ردیف دوم و نفر وسط در ردیف سوم که از روبروست. چهره ها نیز بعضی از روبرو و بعضی از نیم رخ و بعضی هم از پشت سر است. این دو اثر گرچه هر دو یک صحنه و به هم وابسته هستند اما نمی دانیم چرا از نظر کاری اندکی با هم تفاوت دارند، مثلاً شکل ها در دومی درشت تر از اولی است و حرکت نیز در آن کمتر ولی کار پخته تر و آرام تر است.

 با وجود این تفاوت، افراد هر یک سرگرم کار خود هستند و همین ویژگی هماهنگی کلی اثر را فراهم آورده است. خلق چنین اثری به حالتی آسوده و اعتماد به نفسی بالا و به دور از تقلید نیاز دارد. به احتمال زیاد هنرمند موقعی که غرق در کار بوده هیچ چیز نمی توانسته مانع هدف او شود. روانیِ کار، چشم گیر است و توجه به زندگی و نمایش آداب و رسوم مردم در آن پیداست. او هنگام کار در بند تقلید از غرب و نگران شماتت خرده گیران یک بعدی نیست.

 توجه به خودانگیختگی از امتیازات اوست. شاید بتوان مسیر کار این هنرمند گرامی را با مسیر کار هنرمند دیگری که مکزیکی است و پوسارا نام دارد یکی دانست. پوسارا از هنرمندان مردم نگار و برجسته مکزیک است که به نمایش زندگی مردم عادی و آنچه در بین آن ها می گذاشته می پرداخته است.

 البته ذکر این مطلب نباید چنان تلقی شود که آقای بانگیز از او تاثیر پذیرفته است. آن چه این دو هنرمند را در یک مسیر قرار داده همانا اشتراک تصادفی دیدگاه آن هاست و نه تأثیرپذیری. ولی این که چرا کار او مثل پوسارا تداوم نداشته و هم چنان ادامه نداده جای سؤال است. دست آورد او خوب است. کاشکی جامعه صدای خود را به گوش او می رساند و می گفت آقای بانگیز باز هم ادامه بده، کارهای شما و امثال شما برای ما آشنا و صمیمی است.

نویسنده : عربعلی شروه

   نمونه چاپ لینو لئوم



کلمات کلیدی :چاپ دستی، چاپلینو لئوم، گرافیک، هنر چاپ

نوشته شده توسط hosein در جمعه ۱۳٩٠/٤/۱٧

نظرات ()




Powered By persianblog.ir Copyright © 2009 by vahoman This Themplate By Theme-Designer.Com